A könyvet az Oktatási
Hivatal KHF/7794-6/2010 engedélyszámmal 2015. augusztus 31-ig tankönyvvé nyilvánította.
Az "Informatikai ismeretek az 5. évfolyam részére" a 17/2004. (V. 20.) OM
rendelet 3.sz mellékletével kiadott "Kerettanterv az alapfokú nevelés-oktatás
alapozó és fejlesztő szakaszára" felhasználásával készült. Az OM kerettanterv az
5. és 6. évfolyamon az informatika tananyagát egy egységben kezeli, ezért a
tananyag két évfolyamra bontása az életkori sajátosságoknak megfelelően történt:
a könyv az alapozó elméleti ismereteket, az alapvető alkalmazói ismereteket,
valamint a játékosabban feldolgozható részeket (jelek, titkosírás stb.) tekinti
át az 5. évfolyamon.
A könyv a szakmai ismereteket szoftverfüggetlen módon tárgyalja, a konkrét
megvalósítások az egyes szoftverekben az ábrákhoz kapcsolódnak. Az ábrák
párhuzamosan többféle program felhasználásával mutatják be az adott ismereteket,
így a
tanulók számára a könyv biztosítja a különböző szoftverek közötti
átjárhatóságot. A könyvben egyaránt szerepelnek az iskolákban jelenleg elterjedt és
a következő években várhatóan megjelenő programverziók is.
A könyv felhívja a tanulók figyelmét a szabályos géphasználatra, a hálózati
együttműködés szabályaira és a számítógép használatának veszélyeire is.
A könyv a számítógépes ismereteket kompetencia alapon közelíti meg.
A
könyvben kiemelt szerepet kapnak a valós életből vett mintapéldák és feladatok,
továbbá az ábrák megértését, az ismeretek rögzítését segítő kérdések. A tanuló
az órán elsajátított ismeretek nagy részét (internet, kiviteli eszközök
használata, stb.) a hétköznapokban azonnal és közvetlenül használni tudja.
Módszertanilag az egyéni és csoportmunkát helyezi előtérbe: a könyvben található
feladatok zömében egyéni munkát igényelnek, de többször találkozunk olyan
megoldásokkal, amelyben a tanulók kiscsoportos együttműködése szükséges.
Az
ismeretek elsajátítását az életkornak megfelelően differenciált didaktikai
eszköztárral segíti (képek, képernyőképek, példák, kérdések, gyakorló
feladatok). A nyelvi és a vizuális kommunikáció összhangban van. A könyv
többszintű kiemelést alkalmaz az anyag megfelelő tagolására, a lényeg különböző
mélységű tárgyalására.
|